Mitt nya lätta liv efter framgången i Biggest Loser Sverige 2010

I´m back!!!!!!!

Äntligen några rader igen…….Dagarna bara rinner iväg….Har ju som sagt haft massa besök o all övrig tid har kretsat kring träning o matlagning o att försöka hinna sova lite mer än under sista månaderna. Det behöver vi känner vi nu efter en hektisk period…….Om kroppen inte får tillräckligt med vila kan den inte heller förbränna på rätt sätt…..det trodde jag aldrig på förr men vet nu att det stämmer.

Sedan jag började på allvar att ta tag i de onödiga 4 kg…som ploppat på efter all matlagning o rubbade mattider så är det nu efter några veckor i allfall bara 2 kg kvar att ”ta bort” tack o lov. Jag var ju den som aldrig trott på att några få kilon kunde kännas på kroppen…Ja kanske inte när man hade 50 kg för mycket, men nu vet jag att när man inte har så många kilon för mycket känns dessa väl så mycket faktiskt. Ja hade jag inte haft en våg hade jag mer trott på att jag lagt på mej typ 15 – 20 kg…för så kändes det faktiskt.

Fuskade med underbar glass när Bente var här..inte var det hennes fel..utan man vill ju gärna bjuda på något gott o då tar man gärna både en och två gånger själv *S*…ja Ni känner säkert igen det. Ränderna går aldrig ur när man är matmissbrukare vilket jag alltid kommer vara men idag är jag trots detta en NYKTER Matmissbrukare om det finns något som man kan kalla för det???

Tycker du inte det händer något trots att du tränar intensivt en period så är det bara att fortsätta…Kroppen tror väl inte riktigt på dej eller vet vad du kommer att göra, ifall den är van vid massa jojjo bantning av olika slag. Så fort den börjar lita på dej kommer det att börja hända saker i kroppen o du går ner i vikt. Trägen vinner!!!! Samma är det också om du hållit igång i månader av träning o har en jämn o bra förbränning så slutar du träna av någon anledning och du kommer då troligen behålla samma vikt ett tag och vaggas in i säkerhet och du tror kanske du plötsligt ”blivit av” med att lägga på dej av felaktig mat. Men så enkelt är det inte så klart……..efter ett tag på jämn vikt kommer det plötsligt på kort tid några extra kilon. Man blir aldrig FRISK ifrån sin övervikt om man inte fortsätter röra på sej och tänka på vad man äter och när man äter.

Vi bestämmer själva hur vi vill ha det!!! 

Man måste få unna sej något hör man ständigt folk säga……Ja, men kanske inte varje vecka..De flesta som haft/har mycket övervikt är som svampar där kroppen suger åt sej allt som den inte behöver av dåliga ingredienser……Fredagsmys varje vecka som kanske fortsätter en bit in på helgen tror jag inte fungerar i längden i varje fall inte för mej…Fruktsallad är jättegott med kanske keso eller lättglass till men inte massa godis, chips o choklad och feta gratänger o smaskig mat, kanske öl o drinkar vilket många förknippar med helgen…det kan jag lova inte håller i längden. 

Om man istället äter något man längtat efter hela veckan..kan ju vara räkor, oxfile eller annat gott, men vi MÅSTE TYVÄRR välja bort det goda brödet med massa margarin på. Majonnäsen eller romsåsen, gratängen, hasselbackspotatisen eller pommes frites….utan gör grönsaker med riven ost i ugnen och försök undvika sås…..om du inte kan nöja dej med en sked (vilket inte jag kan)…..För mej är det lättare att låta bli i så fall.

Självklart skall man njuta ibland men det MÅSTE vara planerat…

Idag när jag fredagshandlade ville jag köpa färska jordgubbar men tyckte det var alltför dyrt med 30:-….När jag sedan gick vidare så såg jag vad jag lätt skulle kunna få betala för MINA VANLIGA val i livet….Kladdkaka, vispgrädde, glass, godis, winerbröd gott nybakat bröd mm mm i all oändlighet…Så då gick jag tillbaka o köpte jordgubbarna för det var ju inte dyrt alls i förhållande till vad jag brukade köpa inför en fredagkväll ….. Ja varje dag blev jag helt ruinerad av att köpa allt jag frestades utav för jag gjorde ingen skillnad i mitt ätande på helger eller vardagar VARJE DAG var som en fest för mej. Ååååååååå vad gott!!!!!!! Men så jävla sjukt att äta sej till alla mina krämpor genom många årtionden och skylla på andra omständigheter. Än berodde det på det ena än det andra att jag inte gick ner i vikt eller behöll de kilon jag lyckades gå ner emellanåt. När det i själva verket var så ”ENKELT” som att välja annan mat och att röra på sej o inte bara sitta o vänta på att någon annan skulle göra jobbet och jag minska i vikt…Därför slarvade/förstörde jag närmare 40 år av mitt liv. VANSINNE….Jaaaaaaaaa!!!! Så fruktansvärt lat o trött o orkade därför inte ta tag i något. En rejäl spark i röven är vad jag behövde. Synd bara jag inte kom med i Biggest Loser 20 år tidigare för då hade jag sluppit mycket lidande i mitt liv och inte töjt ut skinnet på kroppen så man sluppit massa skavsår och så vidare fortsatt trots att kroppen inte är lika utfylld längre…..Ja ja lite sent att tänka på nu……Men ni som är unga tänk Er för säger jag bara det har ni gott utav i framtiden. Lycka till <3!

 

Lämna en kommentar